Postavite svoje prioritete

Riječ NE je jedna on najteže izgovorenih riječi nakon zaprimanja nečijeg zahtjeva. Samo zato što ne želite povrijediti nekoga s druge strane na zahtjeve koji su vam upućeni lakše izgovarate riječ DA nego riječ NE.


Donosimo primjere koji se odnose na situacije u prodaji, dogovaranju sastanaka, zaključivanju prodaje.


Klijent nakon dogovorenog sastanka i postavljenog termina u kalendaru kaže:

Primjer 1:

„Samo me nazovite, molim vas, 30 minuta ranije da ne bi bio negdje van ureda.“

Zašto klijentu tada ne bi rekli: „G. Klijentu, nažalost, moramo fiksirati termin i teško da vas mogu nazvati 30 minuta ranije jer već imam nešto dogovoreno.„
S ovom rečenicom ukazujemo na važnost našeg vremena i na popunjenost naših termina. Možda nam je to jedini slobodan termin u tjednu, ali zašto bi to druga strana morala znati.


Primjer 2:

Klijent na početku sastanka pita: „Recite mi, koliko to košta?“. U većini slučajeva prodavač kaže cijenu.

Zašto? Zato da klijent ne bi nešto loše pomislio o samom prodavaču, tvrtki za koju radi ili o tome kako prodavač nešto skriva.

Zar ne bi mogli jednostavno reći: „Nažalost vam cijenu ne mogu sada reći. Ako vam kažem cijenu prije nego vidim koje su vaše potrebe i kako vam naš proizvod ili usluga mogu pomoći, možete doživjeti krivu sliku o našoj tvrtki i samom proizvodu ili usluzi. To nije u interesu ni meni ni vama i zato bih vas zamolio da vas prije cijene pitam i nešto vezano uz vaše poslovanje.“

Morate znati što želite postići sa sljedećim pitanjem kako bi to dobro i odradili – ali i ovo je odgovor na pitanje NE i to u blažem obliku.


Primjer 3:

NE, postavlja granice
Postavljanjem granica ljudi oko vas uče što ste spremni učiniti, a što niste. NE omogućuje ljudima da shvate da ste sposobni donositi vlastite odluke.


Recite NE bez grižnje savjesti

a) Recite NE sada

Umjesto što kažete odmah DA, a razočarenje zbog neizvršenog zadatka se pojavi kasnije, recite odmah NE.


b) Izgovorite riječi NE iskreno

Nemojte izgovarati „Možda“ ili „Vjerojatno“ jer to zvuči nejasno. Većina ljudi više cijeni kada im se kaže NE nego „Možda“. Neodlučnost uvijek iscrpi obje strane podjednako.


c) Budite iskreni oko razloga za vaš NE

Iznošenje krivih razloga zbog izgovaranja NE dovest će vas do toga da se osjećate krivi.

Znači, nemojte lagati kad iznosite razloge zbog kojih ste odgovorili s NE na nečiji zahtjev. Nikome ne dugujete razlog za objašnjenje i nitko nema ovlasti nad vašim životom reći vam što smijete, a što ne smijete izgovoriti.

Ako se radi o bliskom prijatelju i osjećate potrebu iznijeti razlog zbog kojega ste rekli NE, tada to i napravite. Ali imajte na umu da, kada god iznesete takav razlog na svjetlo reflektora, taj razlog postaje predmet rasprave/predrasuda.


d) Ljubazni izgovorite NE

Govoreći NE ne znači da ste nepristojni. Naučite uljudno reći NE i smanjit ćete zahtjeve zbog kojih se osjećate krivi.


Bez obzira na to što ljudi misle o vašoj odluci kada kažete NE, reći NE ne znači da ste sebični i bezobzirni. To znači da ste dovoljno jaki postaviti prioritete, da ste osoba od riječi i da znate i možete upravljati svojim vremenom.